АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
11. 07.2023.
ЕКОНОМИЈА - ШТА ЈЕ ВИША КЛАСА У СРБИЈИ И ЗАШТО ЈЕ РАЧУНИЦА СТРУЧЊАКА ЈОШ ЈЕДНОМ ЗАПАЛИЛА ДРУШТВЕНЕ МРЕЖЕ?Н. Д.
Четворочлана породица која има месечна примања виша од 168.000 динара чини вишу класу, изјавила је професорка Економског факултета у Београду Јелена Жарковић, гостујући у Око магазину на РТС. Ова изјава наишла је на бурне реакције јавности по друштвеним мрежама, где многи сматрају да та цифра ни изблиза не може неког да квалификује као припадника више класе у Србији. Начин на који економисти рачунају класе и угао из ког грађани посматрају сопствену класу често се драматично разликују, али то не треба да буде разлог да се једни обрушавају на рачуницу других. А управо се то овог пута десило, као што се често и дешава онда кад се ради о економским темама које директно погађају грађане, чија се перцепција често разликује од званичне статистике. Такав је случај рецимо и кад се говори о инфлацији, коју јавност најчешће доживљава кроз рачун у супермаркету, занемарујући све остале цене које иначе улазе у њен обрачун. Слично се догађа и кад се помене чињеница да је Србија земља на нивоу вишег средњег нивоа развоја, а тако се, очекивано догодило и сад. Како преноси Нова, на друштвеним мрежама су се одмах јавиле реакције попут: "С тим парама (168.000) четворочлана породица једва да натегне до 20. у месецу"; "РТС да набави цетворочлану породицу па да проба да буде виша класа са 168.000"; "Виша класа са два просечна примања"; "Па ту нема живота више класе ни за двоје без деце и наслеђеним станом"; „А неко истраживање каже да је минимално потребно за нормалан живот самца у Београду. Под нормалан подразумевам да немаш кредите, кирију већ оно, рачуни, храна, да се обучеш и обујеш, евентуално повремено да изађеш или поједеш нешто ван куће“, нижу се бесни коментари, преноси Нова. Шта је средња класа, а шта виша класа, вероватно никад неће бити питање без контроверзи. Али остаје закључак да би начине њеног рачунања које користе стручњаци требало приближити јавности, а да би та јавност требало да разуме да њена перцепција достојанственог живота није нужно и опште примењива дефиниција. |