АРХИВА
| АРХИВА
|
29.06.2022.
БЛИЦ/БИЗНИС/ПРИВРЕДА И ФИНАНСИЈЕГЛОБАЛНИ ХАОС У АВИОСАОБРАЋАЈУ - ДЕСЕТИНЕ ХИЉАДА ЛЕТОВА ОТКАЗАНО ЗБОГ МАЊКА РАДНИКА НА АЕРОДРОМИМА: "ПРОБЛЕМ ЋЕ СЕ РЕШИТИ ТЕК ЗА 18 МЕСЕЦИ"
Након две године локдауна, карантина, маски, тестирања и рестрикција авио-сектор би требало да је спреман за ову летњу сезону и хорде људи жељних да напокон негде путују. То изгледа није случај, јер у последње две недеље авиокомпаније широм света масовно одлажу или отказују своје летове, првенствено због недостатка радне снаге на аеродромима.
Пише: Никола Војновић 29.06.2022. 14:32
ФОТО: PHIL NIJHUIS / EPA; Аеродром Shiphol
Како су земље отвориле границе, а ковид мере полако одлазе у заборав, од Сиднеја где путници чекају сатима да се чекинују, преко хаотичних сцена на аеродромима у Индији и САД, до Европе у којој је авио-сектор у пометњи недељама, авио-сектор не може да издржи оволику потражњу за летовима те се редовни послови на аеродромима све теже обављају. Проблем трпе и наши суграђани, који су због тих потешкоћа остали заглављени у Риму, Франкфурту, Будимпешти, Лондону, или су им летовима ка пребукираним аеродромима отказани.
Ову невиђену кризу радне снаге у авио-сектору је погоршало масовно отпуштање стотина хиљада радника широм света, од пилота до кабинског и земаљског особља, током пандемије. Многи од тих радника више нису ни расположени да се врате на радна места због темпа рада које садашње кризно стање у сектору изазива, пише магазин Фортуне.
Мањак особља у целом свету
- Сви аеродроми и авио-компаније тренутно немају довољно особља, рекао је Џеф Калберт, главни изврши директор аеродрома у Сиднеју, где је током пандемије отпуштено половина од укупних 33.000 радника. Аеродром на све могуће начине покушава да стане на ноге, али како Калберт каже "нисмо више атрактивно место за запослење као што смо били".
Да је постало тешко убедити отпуштене раднике да се врате у авиоиндустрију сведочи и чињеница да су неки послодавци, у случају овог примера Цертис Груп, нуди бонус за пријаву на посао на Чанги аеродрому у Сингапуру од око 18.000 долара. Та цифра је 10 пута виша од основне месечне плате, за улогу помоћног полицајца која би помогла у контроли саобраћаја и гужви.
ФОТО: EVENING STANDARD / PROFIMEDIA
Ситуација је критична до те мере да је извршни директор Рајанера, Мајкл О'Лири тражио помоћ од британског војног особља, а у Катар Ервејзу су покренули иницијативу да радници у канцеларијама раде као испомоћ на аеродромима током јула.
Шеф Хитров аеродрома Џон Холанд-Кеј је рекао на једној конференцији Фајненшал Тајмса да очекује да ће се проблем са радном снагом решити, и капацитети повратити на ниво пре пандемије, тек за 18 месеци.
Како се аеродроми боре са проблемом?
- Начин на који се аеродроми боре са проблемима се разликује од региона до региона. У Азији, аеродроми су на пример почели да не дозвољавају авиокомпанијама да додају нове летове или тражећи од њих да промене распореде летења, рекао је оснивач консултантске куће Собие Авиејшн, Брендан Собие.
Аеродром Schiphol у Амстердаму и лондонски Гетвик планирају да ограниче број путника током "пика" летње сезоне, јула месеца због недостатка особља. Гетвик ће ограничити број полетања и слетања у јулу ограничити на 825, а у августу ће тај број подићи на 850. Са друге стране амстердамски аеродром ће ограничити број путника дневно на ниво између 67.500 и 72.500 хиљада у јулу и августу, пише Бизнис Инсајдер.
ФОТО: MADE NAGI / EPA;
Потражња за летовима можда нестане
Иза настојања да се запосли што више особља стоји трајна забринутост да оваква потражња можда неће трајати толико дуго. Тада би се компаније суочиле са проблемом превеликог капацитета, и у погледу флоте и радне снаге. Цене авионских карата су већ далеко веће од нивоа који одговара већини путника, а инфлација свуда повећава трошкове живота и постоји могућност да ће људи бирати да остану кући и одмор проведу ту.
- Након врхунца броја путовања на северној хемисфери у јулу и августу, комбинација убрзаног повратка у школу и на посао, као и нормалног сезонског пада потражње примораће авиопревознике да опусте цене карата, или да ризикују далљи пад потражње, истиче Роберт Ман, шеф консултантске фирме за ваздухопловство R. V. Mann&Co.
|