АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
01.03.2021.
Ове седмице представници железничких предузећа разговарају са синдикатима о спорним питањима везаним за колективне уговоре: ЗАПОСЛЕНИ ТРАЖЕ МИНИМАЛНУ ЦЕНУ РАДА У СКЛАДУ СА ЗАКОНОМ
У току ове седмице представници пословодства три железничка предузећа у Србији би требало да одрже састанак са представницима репрезентативних синдиката о минималној цени рада на коју запослени имају приговоре јер је нижа од законом превиђене минималне зараде.
Пише: Г. Влаовић 01. марта 2021. 15.00 Измењено: 15.01
Фото: Медија центар
- Добили смо обавештење од послодавца да су отказане спорне тачке колективног уговора, а једна од њих је и о минималној цени рада, те да ће се о њима поново преговарати. Колективним уговором је наиме прописана нижа минимална цена рада од важеће прописане минималне зараде у Србији. Наш синдикат је био против тога али смо ипак потписали колективни уговор који то предвиђа а једини разлог је био да на тај начин заштитимо интересе запослених на железници. Колективни уговор смо потписали не зато што се слажемо са његовим одредбама већ искључиво због тога јер је истицао законски рок у коме мора да се потпише. Да га нисмо потписали, послодавац би донео свој правилник о раду а запослени не би имали право на додатке на примања која им колективни уговор омогућава - каже за Данас Драган Ранђеловић, председник Синдиката железничара Србије.
Он додаје да ће синдикална организација којој је на челу на преговорима са пословодством инсистирати да се минимална цена рада у колективним уговорима за железничким предузећем доведе на ниво који предвиђа закон.
И Саша Јоцић, председник Главног штрајкачког одбора, који су формирали синдикати који су одбили да потпишу колективне уговоре због минималне цене рада испод прописаног републичког нивоа, потврђује за Данас да је позив пословодства железница за разговор о спорним питањима дошао и да ће га те синдикалне организације прихватити.
Према његовим речима синдикати који су најавили штрајк, на новим преговорима ће инсистирати на поштовању законског нивоа цене радног часа од 183,93 динара, који мора бити уграђен у Колективни уговор запослених у железничким друштвима.
Савез синдиката железничара Србије, Синдикат "Србија Карго", Независни синдикат железничара Србије и Синдикат железничког саобраћаја "Независност", незадовољни минималном ценом рада коју предвиђају колективни уговори у предузећима, Инфраструктуре железнице Србије, Србија Карго и Србија Воз, најавили су да ће организовати прво протест а након тога и једночасовне штрајкове упозорења и генерални штрајк тим поводом.
Синдикалци који најављују штрајк истичу да су зараде великог броја запослених, чак око 50 одсто њих, испод износа минималних зарада који је прописан на Социјално-економском савету.
Наиме, на железници постоје радници чији су плате у распону од 16. до 26.000 динара што је ниже од законом прописаног минималца на републичком нивоу који износи 32.000 динара. Такође, примања машиновођа, који раде одговоран и важан посао, су свега око 36.400 динара.
Поред незадовољства због лоше материјалне ситуације запослених на железници Главни штрајкачки одбор је формиран и због других проблема попут оних да су у последњих шест година на железници смањиване зараде и да се пред судовима води велики број поступака због неплаћеног сменског рада, топлог оброка и регреса, синдикати у протесту хтели да разговарају са председником Александром Вучићем, премијерком Аном Брнабић и министром инфраструктуре Томиславом Момировићем али нико од њих од 10. фебруара, када је допис за састанак упућен, није одговорио на њихов захтев.
За проблеме на железници у Главном штрајкачком одбору првенствено криве бившу ресорну министарку Зорану Михајловић, саветницу потпредседнице Владе Србије Мишелу Николић али, између осталих, и синдикате који су потписали по раднике штетан Колективни уговор "зарад привилегија и добијања места у скупштинама, одређеног броја запослења као и могућности премештања својих чланова на боље плаћена радна места".
Са друге стране, извор близак српским железничким предузећима тврди за Данас да нису тачне тврдње синдиката који најављују штрајк, да је чак 50 одсто запослених на железници са платама испод законског износа минималца.
У Србија Карго нам је речено да у погледу свих запослених чија је основна зарада испод законског минимума то предузеће врши доплату до законски утврђеног износа.
- Самим тим, наша компанија нема запослених чија су примања испод законски утврђене зараде - наглашавају у Србија Карго. Да својим запосленима доплаћују износ до законског нивоа минималне зараде потврђено нам је и у предузећу Србија Воз. |