АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
03.12.2019.
"СВАКИ ТРЕЋИ УЧЕНИК ОД 15 ГОДИНА У СРБИЈИ НЕ ДОСТИЖЕ ОСНОВНИ НИВО ПИСМЕНОСТИ..."
Nedeljnik.rs 03/12/2019
Фото: Танјуг
Сваки трећи ученик узраста од петнаест година у Србији не достиже основни ниво писмености, показали су резултати тестирања Међународног програма процене ученичких постигнућа (ПИСА), представљени данас, уз констатацију да се осетно бољи резултати могу очекивати кроз неколико година, пренео је Н1.
"На скали читалачке писмености њих 38 одсто то не успева, 40 одсто математичке и 38 одсто научне", навела је представница Института за психологију Марина Виденовић, на конференцији за новинаре у згради Владе, на којој је објашњено да је ту реч о примењивости стеченог образовања.Према њеним речима, У Србији је, од априла до јуна 2018. године 8.442 петнаестогодишњака из 190 школа учествовало у студији ПИСА. Она је прецизирала да је тестирано 79 земаља, и да је просечно постигнуће у Организацији за екномску сарадњу и развој, која је покренула ову студију, око 500 поена.
"У односу на земље региона, постигнуће ученика из Србије је више од постигнућа ученика из Црне Горе, Северне Македоније и Босне и Херцеговине, а слабије од постигнућа ученика из Хрватске, Словеније, Мађарске и Пољске, рекла је предстравница Организације за економску сарадњу и развој Тијана Прокић Бројер, наводећи да је Пољска узета као пример због доброг образовног система који је брзо показао ефекте.
"Ово не значи да ти ученици не знају да читају - они то знају, већ је њима доста проблематична способност да примене то што знају у неким свакодневним ситуацијама", рекла је Бројер, говорећи шта значи то да се не достиже основни ниво писмености.
У односу на претходни ПИСА циклус нису уочене значајније разлике, а тестирања се раде на три године, мада Србија није учествовала претходни пут.
Тестирање је показало да више од 80 одсто ученика из трогодишњих стручних школа не достиже основни ниво писмености, већ је њихово постигнуће за око 140 поена ниже у односу на постигнуће ученика из гимназија. Министар пресвете и образовања Младен Шарчевић је рекао да се примећују резултати рефоми у образовању, али да се озбиљније побољшање резултата може очекивати на тестирању 2024. године.
"Из искуства знам да ово није кратка прича, једногодишња биљка, већ вишегодишња и ово су дуже стазе", рекао је Шарчевић, наводећи да је образовању потребно много веће улагање. Говорећи о мерама које се предузимају, он је рекао да се дошло до 10.000 дигиталних учионица, додајући да се улажу озбиљни напори да се услови за усвајање знања унапреде.
Он је рекао да је "најгори део који треба да победимо приказивање лепше стварности него што јесте". "Отуда многи 'вуковци' на све стране колико хоћете, отуда је субјективна оцена наставника, жеља ученика, наставника аксиом", рекао је Шачевић, на конференцији за новинаре на којој је речено да ПИСА трестирање није такмичење, већ начин да се боље сагледају проблеми.
|