АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
24.12.2018.
ВАНСИ УПЛАТИО 500 МИЛИОНА ЕВРА ЗА АЕРОДРОМ, ШТА ЋЕ ДРЖАВА УЧИНИТИ С ТИМ НОВЦЕМ
АУТОР: Маја Ђурић: Н1
Француска компанија "Ванси ерпортс" испунила је све услове из Уговора о концесији, који је у марту потписала са Владом Србије. Иако ће управљати београдским аеродромом у наредних 25 година, држава Србија остаје власник. "Ванси" је јуче уплатио и обавезних 500 милиона евра за концесиону таксу што отвара питање шта ће Влада учинити са тим новцем?
Тачно девет месеци након што је пред новинарима и камерама потписан концесиони уговор, француска корпорација "Ванси ерпортс" званично је преузела кормило у београдској ваздушној луци. Посао је, према речима председника Србије, завршен јуче - када је Ванси уплатио 501 милион евра, на име једнократне концесионе таксе.
Предлог Александра Вучића за Владу гласи - новац, који иде у буџет, усмерити ка враћању, како каже, "старих и лоших дугова".
Извор: Н1
"Све је завршено, новац је легао на рачун компаније у Србији, ми ћемо тај новац имати у трезору, у буџету Републике Србије у року од наредних два, два и по месеца. Сад ће бити како да потрошимо тих пет стотина милиона евра, моја ће сугестија Влади бити да - иако знам да то није нарочито популарно и да ће људи рећи шта имамо од тога, можда не данас, али имамо за сутра имамо за нашу децу - да добар део тог новца оде у враћање старих посебно лоших кредита и дугова", казао је Вучић.
Вучић наводи да је цео процес обављен на "чист и транспарентан начин", упркос чињеници да јавност од марта месеца не зна детаље договореног.
Иако је генерални директор аеродрома "Никола Тесла" Саша Влаисављевић још у марту најављивао да ће уговор о концесији бити објављен, до данас - речено није учињено.
"Са ове позиције не могу да дам више детаља, али верујем да ће уговор бити објављен на сајту Владе, јер је у питању једна од најуспешнијих трансакција", рекао је тада Влаисављевић.
Извор: Н1
А за економског аналитичара, Горана Николића давање новца који је Србија добила од Вансија за дугове, било би оправдано уколико су би ново задуживање за враћање старих дугова било прескупо. Додаје да иако је буџет за 2019. годину већ усвојен, Влада има две опције.
"Буџет функционише на тај начин да нама стижу дугови које морамо да вратимо и ми за те дугове које морамо да вратимо узимамо нове зајмове или преко домаћег тржишта, што је најчешће - продајемо обвезнице или узимамо стране зајмове. Будући да већ имамо донесен буџет за 2019. тај новац се може користити само на два начина: један - да враћате дугове које нисте планирали, а други да евентуално оне кредите који вам доспевају током године исплатите и не узмете нове", објаснио је он.
Компанија "Ванси" ће сваке године на име концесионе таксе уплаћивати минималну годишње концесиону накнаду, а најављена су и капитална улагања у аеродром.
Да ће републички буџет тек осетити добробит одлуке да у наредних 25 година новоизабрани концесионар води београдски аеродром - власт је уверавала јавност више пута од дана када је на концесиони уговор стављен потпис.
Њихова рачуница гласи: целокупна трансакција једна је од највреднијих и износи 1,46 милијарди евра. Уколико новац од концесионе таксе оде за дуговања, то би значило да је Влада осим председника Србије, послушала и Међународни монетарни фонд, који је и у претходним аранжманима саветовао да се вишак у буџету усмери баш у те сврхе.
|