АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
07.09.2016.
ИНИЦИЈАТИВА ЗА ОЦЕНУ УСТАВНОСТИ
Овим путем подносимо иницијативу за оцену уставности Закона о приватном обезбеђењу ("Сл. гласник РС" број 104/2013 и 42/2015) и то следећих чланова који се односе на минимално стручно образовање извршилаца који обављају послове приватног обезбеђења:
Чланом 21. Устава Републике Србије, предвиђена је забрана дискриминације, непосредна или посредна, по било ком основу.
Члан 12. став 1. Закона о приватном обезбеђењу гласи (цитат):
"Члан 12.
Лиценца за вршење послова приватног обезбеђења може се издати физичком лицу које испуњава опште услове за добијање сваке од утврђених врста лиценце, односно које: 1) је држављанин Републике Србије; 2) је пунолетно; 3) има најмање средњу стручну спрему; 4) је прошло одговарајућу безбедносну проверу; 5) је психофизички способно за вршење ових послова, што доказује лекарским уверењем надлежне здравствене установе; 6) је обучено за руковање ватреним оружјем, односно ако је одслужило војни рок са оружјем, ако послове врши са оружјем; 7) је савладало одговарајућу обуку за вршење послова приватног обезбеђења у складу са овим законом; 8) има положен стручни испит у Министарству...."
Имајући у виду чињеницу да је законодавац прописао обавезу савладавања одговарајуће стручне обуке и положен стручни испит у Министарству, сматрамо да је постављање ограничења по питању стручне спреме непосредна дискриминација лица која су савладала одговарајућу обуку и која су положила стручни испит у Министарству, а завршила су основну школу. Ово из разлога јер су положивши стручни испит у Министартсву, извршиоци показали захтевани ниво знања и обучености за обављање послова приватног обезбеђења те је потпуно небитно коју стручну спрему они имају.
Члан 88. став 1. Закона о приватном обезбеђењу гласи (цитат):
"Члан 88.
Физичка лица која су у време ступања на снагу овог закона запослена код правних лица која врше послове приватног обезбеђења у непрекидном трајању од најмање пет година могу наставити рад, а захтев за минималним стручним образовањем морају испунити у року од три године од дана ступања на снагу овог закона..." (крај цитата).
Закон о приватном обезбеђењу је објављен у Службеном гласнику Републике Србије број 104/2013 дана 27.11.2013. године и ступио је на снагу 06.12.2013. године. Опште је позната чињеница да школска година почиње у септембру, што значи да су лица која у тренутку ступања на снагу Закона о приватном обезбеђењу нису имала најмање средњу стручну спрему, могла да почну са школовањем у септембру 2014. године. Према горе цитираној одредби члана 88. Закона о приватном обезбеђњу, тим лицима је остављен рок од 25 месеци да заврше средњу школу!? Јасно је на овај начин постављен готово немогућ услов да се у складу са позитивним законским прописима који регулишу образовање одраслих, стекне диплома средње школе чак и ванредним путем.
Постављајући овакве услове, законодавац пре свега није водио рачуна о устаљеним стандардима у Републици Србији будући да поседовање средње стручне спреме није услов за обављање неких од најодговорнијих послова у Републици Србији. Законодавац такође није водио рачуна ни о социјално-економском статусу лица која обављају послове приватног обезбеђења, а нарочито није водио рачуна о последицама постављања оваквог услова за обављање послова приватног обезбеђења. Последица непоседовања лиценце за обављање послова приватног обезбеђења као услова за то радно место, од 01.01.2017. године биће престанак радног односа за неколико хиљада, претежно старијих извршилаца и ускраћивање прихода за неколико хиљада породица широм земље. Ови извршиоци ће са једне стране оптеретири републички буџет преко Националне службе за запошљавање, док ће са друге стране буџет остати ускраћен за порезе и доприносе које су они и њихови послодавци кроз месечне зараде плаћали. На овај начин ће, поред огромног социјалног проблема, радницима обезбеђења који су поштено и савесно деценијама обављали своје послове, који поред радног искуства поседују доказ да су обучени за послове приватног обезбеђења и који као доказ о стручности имају потврду о положеном стручном испиту у Министарсвту, бити ускраћено и право на рад само зато што немају најмање средњу стручну спрему!?
Имајући у виду све напред наведено предлажемо да се противуставним прогласи услов за издавање лиценце за вршење послова приватног обезбеђења из члана 12. став 1. тачка 3) Закона о приватном обезбеђењу и да се омогући издавање лиценце лицима који испуњавају остале услове предвиђене Законом о приватном обезбеђењу без обзира на степен стручне спреме.
С тиму вези предлажемо и да се у потпуности избрише члан 88. став 1. Закона о приватном обезбеђењу.
Уколико Уставни суд сматра да одређивање минималне стручне спреме за обављање послова приватног обезбеђења без обзира на радно искуство, завршену обуку и поседовање потврде Министарства о положеном стручном испиту не представља повреду Устава, предлажемо да наложи одлагање примене Закона о приватном обезбеђењу до 31.08.2018. године. Овај датум одређујемо зато што тада истичу четири године од тренутка када су извршиоци који на дан ступања Закона о приватном обезбеђењу нису имали најмање средњу стручну спрему, могли да почну са школовањем (01. септембар 2014. године).
Будући да би поступањем Министарства унутрашњих послова према одредбама члана 12. Закона о приватном обезбеђењу, односно неиздавањем лиценци лицима која испуњавају све друге услове али немају најмање средњу стручну спрему, од 01.01.2017. године извесно наступиле неотклоњиве штетне последице, молимо Вас да до доношења коначне одлуке у складу са чланом 56. Закона о уставном суду ("Сл. гласник РС" број 109/07, 99/11, 18/13-одлука УС, 103/15 и 40/15-др. Закон) обуставите извршење спорних одредаба Закона о приватном обезбеђењу.
|