АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
24.03.2019.
МУЗЕЈ ВАЗДУХОПЛОВСТВА УКИНУТ, АЛИ И ДАЉЕ ЋЕ ПРИМАТИ ПОСЕТИОЦЕ
Београд -- Вест да је влада укинула Музеј ваздухопловства је тачна. Тачно је и то да ће запослене у овој установи културе преузети Министарство одбране.
ИЗВОР: ПОЛИТКА, ВИШЊА АРАНЂЕЛОВИЋ НЕДЕЉА, 24.03.2019.
Фото: Depositphotos/ pyotr021
Али то не значи да ће музеј бити збрисан са културне мапе Србије нити да ће његови кустоси постати потпоручници. За посетиоце се не мења ништа - музеј и експонати ће и даље бити на истом месту. Промене ће осетити запослени будући да ће њихов послодавац бити држава. Бар тако тврде у Министарству одбране.
Како за "Политику" кажу, музеј ће се финансирати из буџета државе, а како незванично сазнајемо, сви запослени задржаће своја радна места.
За сада је 16 од 19 стално запослених добило нове уговоре, а преостали тек чекају пролазак кроз неопходну процедуру. До тада су добили уговоре на шест месеци. Како тврди извор из министарства упознат са случајем, на својим местима остају и досадашњи хонорарци.
"Ово је заправо решење проблема финансирања. Музеј се до сада довијао да на разне начине исплати плате запосленим и намири текуће трошкове, струје, одржавања зграде... Део су зарађивали од продатих улазница, нешто издавањем паркинг места, простора за снимање филмова, реклама...", додаје извор Политике.
Зашто се онда у јавности подигла прашина? Део стручне јавности сматра да у владиној одлуци нема гаранција да ће музеј наставити са радом, а забринути су и због чињенице да се нигде не спомињу културна добра. Брину се да ли ће држава о њима водити рачуна и подсећају да је културна баштина заштићена, а њено отуђење кривично дело. Други део стручне јавности, међутим, сматра да је реч о политизацији случаја и истичу да се у оквиру министарства налази Управа за традицију која годинама брине о Војном музеју.
У своју одбрану Министарство одбране износи податак да је више од 80 одсто музејских предмета из сталне поставке војног порекла, као и да су већински оснивач овог музеја управо они. Поред њих, међу оснивачима су били и "Ер Србија", аеродром, Фабрика авиона "Утва", Прва петолетка, Контрола летења, ДМБ "Раковица"... Већина предузећа и сама је имала финансијске проблеме, па тако није могла да улаже новац у Музеј ваздухопловства.
Доајен југословенске цивилне авијације Мирослав Мика Исаковић сматра да је ово једини начин да музеј опстане.
"Од када нема Јата, будући да Арапи нису заинтересовани за српску авијацију, а камоли за њену историју, ово је једино решење за опстанак. Разумем оне који сматрају да би боље било да их је преузело Министарство културе, али треба имати на уму да се морало размишљати и да ли то министарство има довољно велики буџет. Лично мислим да је ово добро решење и није необично јер је у музеју више војних него цивилних експоната" каже за "Политику" Исаковић, који је овом музеју поклонио стотинак награда добијених на такмичењима из спортског ваздухопловства.С друге стране, противници новог модела организације као аргументацију користе то што се у музеју не чувају само војни експонати, а нарочито не верују у добре намере министарства. Како кажу, и раније су запослени обавештавали о проблемима са којима су се сусретали, попут распарчавања збирки, нестајања неколико мотора за авионе, спаљивања целог филмског фонда Ратног ваздухопловства и ПВО, а да за то нико није одговарао.
Иначе, у овом музеју налазе се важни експонати из оба светска рата, као и из НАТО агресије на нашу земљу у пролеће 1999, али и лични предмети првог српског пилота Михајла Петровића. Међу највреднијим експонатима је чувени "Фијатов" ловачки авион и то једини сачувани примерак у свету. Нажалост, није изложен, већ се чува у деловима у депоу музеја.
|