АРХИВА
| АРХИВА ПРЕТХОДНИ МЕСЕЦ
|
11.10.2018.
ДРЖАВНИ СЛУЖБЕНИЦИ НАПОКОН ЋЕ БИТИ ПЛАЋЕНИ ПРЕМА УЧИНКУ
РЕГИОН / НОВИ ЗАКОН
Аутор/извор: СЕЕбиз / Јутарњи лист Датум објаве: 11.10.2018. - 09:23:00 Задња измјена: 11.10.2018. - 09:25:25
ЗАГРЕБ - Министарство рада ће ускоро у јавну расправу упутити Приједлог закона о плаћама државних службеника и намјештеника након усуглашавања у оквиру радне скупине, иако синдикати нису задовољни рјешењем који ће се упутити у расправу.
Закон би се односио на око 30 тисућа државних службеника, дакле не на војску и полицију, на снагу би требао ступити од 1. сијечња идуће године, а главни циљ измјена је да убудуће плаћа запослених више овиси о радним учинцима него о годинама стажа. Према садашњим прописима, плаћа државног службеника и намјештеника овиси о распореду на радно мјесто и на њу немају никаквог утјецаја рад и резултати рада. Плаћу службеника чини умножак коефицијента сложености послова радног мјеста на које је службеник распоређен и основице за израчун плаће, увећан за 0,5 посто за сваку навршену годину радног стажа, пише Јутарњи лист.
Уз то, службеници који раде на пословима с посебним увјетима рада (инспектори, запослени у служби извршења казнених санкција, цариници и други) за то остварују и посебан додатак. Реформа сустава плаћа се, пак, заснива на начелу једнаке плаће за једнак у рад у цијелој државној служби, а радна мјеста у државним службама распоређују се у јединствен сустав који чини 13 платних разреда од којих сваки садржи 12 платних ступњева унутар којег се утврђују почетни коефицијенти за свако радно мјесто.
Надаље, увођењем сустава платних ступњева и разреда убудуће се укида додатак од 0,5 посто за сваку навршену годину радног стажа, што међутим, истиче се, неће ићи на штету најбољих службеника и намјештеника. Наиме, разлика између предложених платних ступњева не смије и неће бити мања од два посто, а промицање за један платни ступањ (односно повећање плаће за просјечно нешто више од два посто) могуће је у случају једне оцјене "изванредан учинак", двије узастопне оцјене "учинак изнад очекивања" и четири узастопне оцјене "очекивани учинак". Ово јасно показује, тврде у Министарству, да је за најбоље раднике динамика промицања бржа од аутоматизма који је доносио додатак за стаж. Службеници и намјештеници пак чији је рад оцијењен оцјеном "минимални учинак" назадују у нижи платни ступањ од онога који су имали до добивања те оцјене. За службенике и намјештенике који су, пак, оцијењени оцјеном "неприхватљив учинак - успјешност испод утврђених резултата" престаје државна служба.
Будући сустав оцјене радне учинковитости темељит ће
се на утврђивању циљаних резултата за поједино радно мјесто, а само
изнимно, тамо гдје није могуће утврдити мјерљиве показатеље успјешности,
циљани се резултати могу утврдити описно. У том смислу ће се на темељу
овога закона донијети и нови, јако битан, проведбени пропис о поступку и
критеријима за оцјењивање државних службеника и намјештеника. Оцјењивање
ће се проводити, као и досад, годишње и исказиват ће се оцјенама
очекивани учинак, учинак изнад очекивања, изванредан учинак, минимални
учинак и неприхватљив учинак, с тим да ће се уз мишљења руководећег
службеника, оцјењивање у новом суставу темељити на унапријед одређеним и
мјерљивим показатељима радне успјешности. У коначној оцјени ће се на
једнако вриједан начин обухватити оцјене и мишљења странака и корисника,
као и мишљења сурадника, укључујући надређене и подређене службенике.
Могућност награђивања службеника за постигнуте резултате, које досад није заживјело у пракси, ићи ће према томе да се омогући исплата једнократне новчане награде и то за "изванредни учинак" у висини једне прорачунске основице, а за "учинак изнад очекивања" у висини 50 посто прорачунске основице. Укупна средства за једнократне награде и награду за изниман резултат лимитирана су на 0,5 посто прорачунских расхода за запослене државног тијела, а размишља се и о могућности јавне објаве о награђеним службеницима, у складу с прописима о заштити особних података. У првој години примјене ће у прорачуну бити потребно осигурати додатних 16,8 мил. куна за проведбу овог закона, уштеда у другој години износит ће 345 тисућа куна, трећој 14 мил. куна, а у четвртој 28,6 мил. куна, док ће пета година у односу на претходну бити скупља за 1,5 мил. куна.
|