почетна

о нама

активности

правна акта

информишите се

архива

контакт
АРХИВА
текући месец
претходни месец
текућа година
за период:
година: 
месец:  

АРХИВА    ТЕКУЋА ГОДИНА

сви 2025. (!)


27.10.2024.

ЕКОНОМИЈА
ВИШЕ ДАЈЕМО НА ДОСТАВУ БРЗЕ ХРАНЕ, НЕГО НА КЊИГЕ: ШТА ГРАЂАНИ СРБИЈЕ КУПУЈУ ПРЕКО ИНТЕРНЕТА?

Н1
27.10.2024.


Фото: Pixabay/Pexels

Највећи број корисника у Србији путем интернета купује одећу и спортске производе и то 69,8 одсто и спортску опрему 28,5 одсто, показује Годишње истраживање о употреби информационо-комуникационих технологија (ИКТ) у Србији које је објавио Републички завод за статистику.

Извештај, такође, показује да је чак 18,6 одсто испитаника током три месеца пре анкетирања преко интернета плаћало доставу брзе хране, док је свега 6,6 одсто на овај начин наручивало – књиге и магазине.

Анкетирајући 2.800 домаћинстава и 2.800 појединаца, РЗС је по методологији Еуростата, обавио истраживање о употреби ИКТ у Србији.

Истраживање је, када је реч о домаћинствима и појединцима, спровођено од 15. фебруара до 29. фебруара 2024, путем телефонског интервјуа.

Према добијеним резултатима, у Србији 88,8 одсто домаћинстава поседује интернет прикључак, док је заступљеност рачунара у 73,4 одсто.

Једна од области на коју се односило истраживање РЗС је била и – куповина преко интернета.

Када је реч о временском оквиру у ком су корисници интернета куповали и поручивали робу или услуге путем интернета, 51,8 одсто корисника обавило је куповину, односно поручивање у последња три месеца (од тренутка телефонске анкете), 13,3 одсто пре више од три месеца, а 10,7 одсто пре више од годину дана.

Проценат корисника интернета који никада нису куповали и поручивали робу или услуге путем интернета износио је 24,2 одсто, стоји у извештају.

На питање коју су врсту робе у приватне сврхе купили путем интернета у последња три месеца, највећи број испитаника – чак 69,8 одсто, одговорио је – одећу, укључујући и спортску одећу, затим обућу или аксесоаре, попут торби и накита.

Следи куповина спортске опреме, искључујући спортску одећу, коју је онлајн пазарило 28,5 одсто испитаника.

Чак 18,6 одсто испитаника је преко интернета плаћало доставу хране из ресторана, ланаца брзе хране и кетеринг сервиса, док је нешто мањи проценат – 18,3 одсто испитаних грађана, онлајн наручивало намештај, опрему за кућу попут тепиха или завеса или производе за баштованство (алати, биљке).

Играчке за децу или предмете за негу деце попут пелена, флашица, колица за бебе, преко интернета је наручило 16,3 одсто испитаних грађана.

Низак проценат онлајн наручивања и куповине бележе бицикли, аутомобили, возила и резервни делови (8,9 одсто), потом онлајн набавка хране у прехрамбеним продавницама (6,1 одсто), лекови или дијететски суплементи попут витамина (4,8 одсто), књиге, магазини, новине (6,6 одсто)...

Ово истраживање РЗС показало је и да 96,8 одсто становништва користи мобилни телефон, као и да више од 81 одсто интернет популације има налог на друштвеним мрежама (Facebook, Twitter).

"Анализа испитаника према полу показује да је у последња три месеца (од тренутка телефонске анкете) 90,3 одсто особа мушког пола, а 85,2 одсто особа женског пола користило интернет. Испитаници су током последња три месеца интернет у великој мери користили за слање онлајн порука преко апликација WhatsApp, Viber, Skype, Messenger (91,6 одсто), као и за телефонирање преко интернета и видео-разговоре (94,7 одсто)", наводи се у истраживању РЗС.

Извештај приказује и резултате истраживања код предузећа – и ту је обим узорка био 1.720 фирми.

Извор

КОНФЕДЕРАЦИЈА СЛОБОДНИХ СИНДИКАТА
www.KSS.org.rs www.KonfederacijaSS.org.rs konfederacija.ss@mts.rs 011/3863.033, 3863.233, 3863.313 факс: 011/3863.200