почетна

о нама

активности

правна акта

информишите се

архива

контакт
АРХИВА
текући месец
претходни месец
текућа година
за период:
година: 
месец:  

АРХИВА    ТЕКУЋА ГОДИНА

сви 2025. (!)


14.08.2024.

ЕКОНОМИЈА
ЛЕТОВИ КАСНЕ, ДРЖАВА УПОЗОРАВА ОПЕРАТЕРА, А ПУТНИЦИ ИСПАШТАЈУ: ШТА ТО "КОЧИ" БЕОГРАДСКИ АЕРОДРОМ"?

В. Стојсављевић
14.08.2024.


Фото: бета/аеродром никола тесла

Проблеми на аеродрому "никола тесла" се гомилају и у другој узастопној летњој сезони која пролази уз кашњења и отказане летове. И док из аеродрома тврде да се ради о глобалном квару, држава упозорава "ванси" да се уозбиљи, а поново испаштају путници.

На београдском аеродрому „никола тесла“ пре неколико дана поново је дошло до прекида у раду софтвера за приступ систему који користе авио-компаније за чекирање путника на лет, што је био трећи пут у кратком року да се овај проблем јавља.

То је довело до значајног успоравања функционисања самог аеродрома и као последицу имало кашњење бројних летова.

Са београдског аеродрома су поручили да се ради о глобалном квару на софтверу.

Они су појаснили да је поремећај реда летења проузрокован кваром софтвера америчке компаније-провајдера "collins aerospace", који је ван контроле београдског аеродрома. Додали су и да је тај квар утицао на рад још двадесетак аеродрома широм света.

Све ово не иде у прилог аеродрому који је по истраживању портала „аирхелп“ већ јако лоше рангиран од стране путника.

Према том истраживању, аеродром „никола тесла“ се налази међу најлошијим и најнепопуларнијим аеродромима у свету, јер је заузео 236. Место од 239 оцењених аеродрома.

Оцењен је са просеком од 6,53 када су узети у обзир добијени подаци о кашњењу, опремљеност аеродрома и мишљење самих путника.

Иако посао самог аеродрома расте, што се види и по томе да је у првој половини године угостио више од 3,7 милиона путника, што је 13 одсто више него прошле године, постаје упитно да ли је концесионар – француска компанија „ванси“ способна да тај посао изнесе на прави начин.

Подсећамо, ово није први пут да се јављају проблеми на београдском аеродрому, исте смо имали и прошлог лета само су били другачије природе.

Прошлогодишња летња сезона пропраћена је бројним отказаним летовима, кашњењима, великим бројем изгубљеног пртљага, дугачким редовима испред шалтера и веома незадовољним путницима. То све није оставило добар утисак, а чини се да се пред ову сезону држава постарала да до сличних проблема не дође.

Наиме, ангажована је компанија „мензиес авиатион“ за обављање услуга земаљског опслуживања авиона.


Фото: м. О./данас

Та компанија је сада задужена за управљање техничким прихватом и отпремом и опслуживањем пртљага, одлеђивањем ваздухоплова и путничким сервисом, као и услугама путницима са ограниченом покретљивошћу и опслугом робе на београдском аеродрому "никола тесла", објављено је раније.

Да је „вансију“ овај посао одузет због прошлогодишњих пехова, потврдио је ових дана и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре горан весић, који је са челницима те компаније најавио и састанак.

"прошле године решили смо проблем тако што смо их, практично избацили из посла земаљског оператера, односно увели смо конкуренцију. Србија неће дозволити да наши путници имају другачији третман од путника било где у свету. Компанија мора да се понаша боље и да ради свој посао у складу са уговором", поручио је весић.

Он је критиковао ту компанију и да се понаша неодговорно према путницима и позвао их да што пре реше проблем са ит системом.

"тражили смо више пута објашњење од ‘вансија’, па и након последњег искакања система. Недопустиво је да се то дешава, они имају обавезу да поседују "bekap" систем, који мора да ради када главни систем закаже", указао је весић.

обрачун између аеродрома и ер србије: ко је крив за колапс и отказане летове?

Овим поводом упутили смо неколико питања министарству, међутим, до објаве овог текста, одговоре нисмо добили. С друге стране, одговоре јесмо добили од аеродрома "никола тесла".

Они понављају да је поремећај реда летења на београдском аеродрому у неколико наврата током августа узрокован проблемом на софтверу америчке компаније-провајдера "collins aerospace", који је ван контроле београдског аеродрома.

"како нам је провајдер потврдио, квар је истовремено утицао на операције и других аеродрома на подручју европе, блиског истока и африке који користе исти систем", објашњавају они.

Из аеродрома потврђују да је глобални проблем са софтвером за пријаву путника на лет последично довео до кашњења летова.

"сам процес се одвијао успорено услед преласка на процедуру полуаутоматског или мануелног чекирања путника, у сарадњи са авио-компанијама и пружаоцима услуга земаљског опслуживања, према прописаној процедури за овакве ситуације", наводе они.

Како додају, техничке службе аеродрома су у непрекидном контакту са иностраним провајдером у циљу детаљне анализе проблема и начина да се смањи могућност евентуалног поновног прекида у раду.

Стручњак за цивилну авијацију ален шћуриц за данас каже да је тешко рећи о каквим се конкретним ит проблемима ради.

"но, евидентно је да се руши цијели сустав и да то траје сатима. И самим тиме проблем је више него озбиљан, а резултира огромним вишесатним кашњењима компанија и отказивањем летова", указује он.

Наш саговорник се осврнуо и на тврдње аеродрома да се ради о глобалном квару.

"аеродром тврди да то није само њихов проблем, него да га истовремено имају и други аеродроми. Бојим се да није тако јер да јесте, било би саопштења о проблемима на другим аеродромима, а нема их", наглашава шћуриц.

"кашњење летова због лошег времена много чешће у београду него на другим аеродромима": да ли ћемо са сваким невременом имати поремећаје у реду летења?

Он додаје и да овај проблем није уобичајен.

"деси се повремено, али не често, да падају системи на аеродромима. Недавно смо имали и планетарни пад система када су отказане хиљаде летова. Но, тада се ствар отклони брзо и не понавља се", наводи шћуриц.

У београду, како каже, није проблем што се то једном десило, него што се понавља.

"дакле очито ит стручњаци не могу отклонити проблем. Тако нешто се у свету не дешава", тврди он.

Шћуриц наглашава и да овакви проблеми јако пуно утичу и на компаније и на путнике.

"летови касне сатима или се летови отказују. Путници наравно нису задовољни ни кашњењима ни отказивањима. Због тога низ путника има велике последице, отказују састанке, обавезе, губе хотеле, одлазе им крузери, губе конекције, не долазе на дестинацију у тражено вријеме. А путник путује авионом да не мора кренути неколико сати или дана прије, зар не? Компаније истовремено губе тисуће и тисуће еура на приземљеним авионима и губитком конекција својих путника, те немогућности да авион који је заробљен у београду одради идућу ротацију", објашњава он.

Извор

КОНФЕДЕРАЦИЈА СЛОБОДНИХ СИНДИКАТА
www.KSS.org.rs www.KonfederacijaSS.org.rs konfederacija.ss@mts.rs 011/3863.033, 3863.233, 3863.313 факс: 011/3863.200