почетна

о нама

активности

правна акта

информишите се

архива

контакт
АРХИВА
текући месец
претходни месец
текућа година
за период:
година: 
месец:  

АРХИВА    ТЕКУЋА ГОДИНА

сви 2025. (!)


26.01.2024.

РАДНА ПРАВА
ШТРАЈК НЕМАЧКЕ ЖЕЛЕЗНИЦЕ: СИНДИКАТ ТРАЖИ КРАЋЕ РАДНО ВРЕМЕ И ВЕЋЕ ПЛАТЕ

Машиновође широм Немачке зауставиле су железнички саобраћај отпочетим штрајком који ће трајати шест дана, што је њихов најдужи прекид у историји, преносе светски медији.

Машина
26.01.2024.


Дојче Бан. Извор: Даниел Фостер/Флицкр

Штрајк је по други пут овог месеца покренуо Синдикат железничких радника (ГДЛ) Немачке јер постоји дугогодишњи спор око плата са националном железничком компанијом Дојче Бан. Последњи штрајк је четврти круг синдикалних активности које су почеле у новембру прошле године. Синдикат тражи веће плате како би надокнадио раст инфлације, као и смањење радне недеље са 38 на 35 сати без смањења плата. Како се наводи, преговори између синдиката и Дојче Бана су трајали од почетка новембра, али је компанија одбацила захтеве за трочасовно скраћење радне недеље, предлажући уместо тога опциони модел који укључује један сат мање без смањења плата или плата пораст од 2,7 одсто. Дојче Бан је увео ванредни ред вожње до окончања штрајка, али су већ констатоване огромне саобраћајне гужве у већим градовима, док је у Хамбургу ситуација и озбиљнија јер је најављен и штрајк пољопривредника. Штрајк је довео до отказивања 80 одсто међуградских возова, али је најављено да ће штрајк значајно утицати и на регионалне, градске и приградске линије. Поред смањења транспортних капацитета људи, штрајк ће значајно утицати на аутомобилску индустрију која превози аутомобиле железницом, индустрију уопштено јер ће сировине каснити па ће фабрике бити принуђене да смање производњу. Тања Гонер, шефица Савеза немачке индустрије, упозорила је да би шестодневни штрајк могао да кошта привреду и до милијарду евра, а министар саобраћаја Волкер Висинг апелује на синдикат да пронађе компромис путем посредовања, преноси ББЦ. Како преноси овај медиј, истраживање на више од 4.000 особа у Немачкој показало је да само 34 одсто разуме о чему се ради у штрајку, док је још 59 одсто рекло да га не разуме. Синдикат на свом сајту наводи да је за железнички колапс одговоран послодавац који одбија конструктивно решење спора, проблематизујући наводне покушаје да се запослени и чланови синдиката поделе међу собом – нудећи једном броју запослених уговоре о раду мимо заступања синдиката чији су чланови.

Како наводи ЦНН, тренутна понуда Дојче Бан-а подразумева постепено повећање плата: 4,8 одсто би се применило у августу ове године, а затим додатних 5 одсто у априлу 2025. Потом би током 2026. запослени могли да одлуче да смање своје недељно радно време на 37 сати уз исту плату или одлучити за додатно повећање плата од 2,7 одсто. ГДЛ је одбио ту понуду и тражи смањење радног времена са 38 на 35 сати недељно без смањења плата, а такође траже и повећање плате од 555 евра (603 долара) месечно и једнократни бонус од 3.000 евра (3.260 долара) за компензацију инфлације.

И.П.

Извор

КОНФЕДЕРАЦИЈА СЛОБОДНИХ СИНДИКАТА
www.KSS.org.rs www.KonfederacijaSS.org.rs konfederacija.ss@mts.rs 011/3863.033, 3863.233, 3863.313 факс: 011/3863.200