почетна

о нама

активности

правна акта

информишите се

архива

контакт
ИНФОРМИШИТЕ СЕ
брошуре
о раду институција и
организација
КСС у медијима

ИНФОРМИШИТЕ СЕ    КОРИСНИ ТЕКСТОВИ


03.11.2009. год.

Информишите се:

 

КОНФЛИКТИ НА РАДНОМ МЕСТУ И КАКО ИХ РЕШИТИ

 

Већина људи се повремено нађе у конфликтним ситуацијама.Обично су такви конфликти резултат неспоразума, различитих личних веровања и вредности, супротстављених интереса, незадовољених потреба или неспособности у изражавању сопствених осећања и мишљења. Наћи се у конфликтној ситуацији и бити у могућности да притом пронађеш разумно решење може бити веома тежак задатак.У конфликтној ситуацији нема победника,јер победа би у том случају значила да је исход целе ситуације задовољавајући само за једну од супротстављених страна.Конфликте треба решавати.

Ако је реч о конфликту са људима са којима радимо, они могу да подстакну и друге проблеме на послу као што су:нетрпељивост међу колегама, смањена комуникација која самим тим лоше утиче на продуктивност. Уколико ће конфликт на радном месту донети конструктивне промене и мотивисати групу ка већој продуктивности онда је чак и потребан. Непотребне конфликте, наравно, треба избегавати а када се они ипак појаве научите да их решавате на обострану корист.

 

Како долази до конфликта?

 

До конфликта долази када запазимо да друга особа негативно делује или би могла негативно да делује на циљеве који су нама битни. Када се ради о људима који су нам блиски, спремнији смо да решимо несугласице, како би задржали однос који нам је важан.

Међутим, са људима са којима радимо ситуација је нешто другачија. На послу најчешће нисмо у могућности да бирамо људе са којим аћемо да сарађујемо, нити да одемо из ситуације која нам је непријатна. Колеге са којима радимо најчешће не познајемо довољно добро али обзиром да је време које проводимо са њима неизбежно, пожељно је да задржимо ако не добар онда бар послован однос.У таквој ситуацији, како бисмо преживели радни дан, били продуктивни, па чак и срећни на радном месту, важно је знати како да се поставимо дипломатски у комуникацији са њима и како да научимо неке вештине успешног избегавања и решавања конфликата.

 

Како решити конфликт?

  • На послу људи су у ситуацији да размењују идеје и улазе у расправе тако да су конфликти и несугласице практично су неизбежни.Конфликти углавном значе да је људима довољно стало да одбране своје мишљење. Због тога би требало да научимо како да искористимо њихове позитивне аспекте и очувамо добре међуљудске односе. Зато, ако се већ свађамо - свађајмо се конструктивно. Извуцимо корист из конфликта. Гледајмо на конфликте као на ресурс, прилику за учење, раст и развој. Будимо креативни, отворени и покушајмо да пронађемо заједнички интерес са супротстављеном страном. Решење којим ћемо сви бити задовољни сигурно постоји, само га треба пронаћи. Трик је не дозволити да они бесконачно трају. Комуникација би требала да буде отворена, јасна, директна и конструктивна. Тиме олакшавамо другима да схвате нашу позицију и дајемо пример како желимо да и други разговарају са нама.

  • Конфликт је боље решити сада него касније! Конфликт се решава када настане јер временом само постаје горе. Ако чекамо признање супротстављене стране да није у праву временом постаје све непријатније и зато је неопходно прекинути игру чекања и спречити настанак непоправљиве штете.

  • Уколико је неко учинио нешто на шта смо се се наљутили или нисмо сигурни да смо разумели аспекат приче, немојмо одмах претпоставити да то неко ради намерно како би вас разљутио и изнервирао. Понекада стварно постоји добро објашњење за неке поступке које ваше колеге чине, чак и када вас они јако иритирају. Уместо бесне реакције љубазно упитајмо све што нам није јасно и замолимо за објашњење. Позовите колегу на разговор о спорној ситуацији и слободно реците шта је то што сматрате да је проблем.Можда Ваш колега није ни свестан да проблем постоји јер ствари посматра на другачији начин. Исхитрени разговор у ходу неће ништа решити. Не допустимо да емоције утичу на посао. У стресним ситуацијама треба остати миран,сабран и конструктивно реаговати. А ако не иде, покушајте покушајте да поново сагледате ситуацију везану за проблем и можда ћете је видети у сасвим новом светлу.

  • Научимо да прихватимо различитости (разлике у мишљењу, култури, ставовима, полне разлике). Добар однос се гради на темељима међусобног поштовања и признавања свачије индивидуалности, са ставом да нема исправног ни погрешног културалног модела. Ако се разлике покушају само игнорисати, ствара се непријатна атмосфера. Не треба сви да размишљају исто јер различитост размишљања,мисли и ставова јесте оно што обогаћује тим и чине га успешним.

  • Извинимо се за своје грешке. За конфликт је потребно двоје.То значи да морамо бити свесни да и ми сами имамо учешћа у неспоразуму. Извињење не значи да прихватамо сву кривицу,већ само онај део који смо допринели да се он настави. Од велике ће помоћи бити ако у тој ситуацији успемо да истакнемо зашто је нама стало да решимо проблем.

  • Део решења је свакако и увид у последице конфликта уколико се он не реши, зато би било пожељно да одредимо себи циљ ка коме ћемо се кретати током решавања конфликтне ситуације.

  • Уколико није могуће пронаћи решење које је задовољавајуће по обе стране, треба позвати посредника који ће помоћи да се ситуација реши. То мора да буде неко потпуно неутралан у кога обе стране имају поверења и који није приклоњен ни једној од страна.

 

КОНФЕДЕРАЦИЈА СЛОБОДНИХ СИНДИКАТА
www.KSS.org.rs www.KonfederacijaSS.org.rs konfederacija.ss@mts.rs 011/3863.033, 3863.233, 3863.313 факс: 011/3863.200